ارتباط با جهان به وسیله زبان آلمانی
نوشته شده توسط : افشار

 

 

 

 

 

 کسی که به زبان آلمانی صحبت می کند، قادر است با 101 میلیون نفر در سراسر دنیا ارتباط برقرار کند. تنها 100 میلیون اروپایی، زبان آلمانی را به عنوان زبان مادری تکلم می کنند. این نه تنها شامل کشور آلمان می شود بلکه کشورهای "سوییس، اتریش، لوکسامبورگ و لیختن اشتاین" را هم در برمی گیرد.

 

 

 

معلومات زبان آلمانی در نواحی از شمال ایتالیا، شرق بلژیک، شرق فرانسه، همچنین در هلند و دانمارک به کار می آید. از سال 1989 شمار زبان آموزان آلمانی در سراسر دنیا رو به افزایش است.

 

بر اساس آمار مؤسسه "گوته" حدود 20 تا 21 میلیون نفر در سال 1995 به یادگیری آلمانی به عنوان زبان خارجی پرداخته اند. 14 هزار دانش آموز در سال 2000 یک آزمون زبان آلمانی را پشت سر گذاشته اند. بدین ترتیب آلمانی جزء 12 زبان رایج جهان به شمار می آید، در حالیکه آلمان تنها 5/2 درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهد. در محدوده اروپا، آلمانی بیشترین تعداد گویشور را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

زبان آلمانی در علوم زبان آلمانی در حیطه علوم از جایگاهی مطمئن برخوردار است. آلمانی به عنوان زبان علم و زبان تخصصی در پژوهش و آموزش نقش مهمی ایفا می کند. آلمانی به عنوان زبان علم در قرن نوزدهم در جایگاه رفیعی قرار داشت حتی مهمتر از فرانسوی و تاحدی هم برتر از انگلیسی. این زبان به عنوان زبان تخصصی برای تحصیل و تحقیق در علوم طبیعی و علوم انسانی بسیار مهم بوده است.

 

 مجلات تخصصی بین المللی به زبان آلمانی منتشر می شدند، متخصصان به این زبان با یکدیگر مکاتبه می کردند و در رشته هایی همچون باستان شناسی، فلسفه، علوم اجتماعی و پزشکی تئوری ها ومفاهیم مهم به این زبان بیان می شدند.

 

همچنین برای کار در حرفه مورد نظر دانستن آلمانی ضرورت داشت. از اینرو پزشکان ژاپنی برای اداره پرونده مریضانشان از این زبان استفاده می کردند.

 

 امروزه انگلیسی به عنوان زبان علمی بین المللی حاکم است.

 

اما در شبکه جهانی ِهمکاریهای فرا رشته ای و بین المللی، آلمانی به عنوان زبان علمی همچنان پیشدار است. جامعه مدرن آلمان یک جامعه علمی است: در آلمان علم وتحقیق جایگاه خاصی در زندگی مردم دارد.

 

 

 

برندگان آلمانی جایزه نوبل شمار برندگان آلمانی زبان جایزه نوبل نشان می دهد که این زبان برای دنیای علم و فرهنگ مهم می باشد: در رشته شیمی 30 جایزه نوبل، در پزشکی 25 ،درفیزیک 21 ،در ادبیات 10 و 8 جایزه صلح نوبل.

 

 

 

آلمانی به عنوان پل ارتباطی در آینده این زبان به عنوان یک پل ارتباطی عمل خواهد کرد، به ویژه برای کشورهای آلمانی زبان همسایه وکشورهای شرقی. هم اکنون نیزاتحادیه اروپا پروژه های مخصوصی جهت تمرین توانایی های ادراکی زبان (خواندن) در دست اجرا دارد.

 

توانایی خواندن، مطالعه متون تخصصی به زبان اصلی را میسر ساخته و راه گفتگوهای علمی را باز می کند.از این رو یادگیری زبان آلمانی سودمند است.

 

اشراف به زبان آلمانی برای کسانی که مایلند اثر نویسندگان بزرگ کلاسیک آلمان را به زبان اصلی مطالعه کنند، اجتناب ناپذیر است: تنها برای مثال "فاوست" اثر گوته، "سرمایه" اثر مارکس، "تئوری نسبیت" اثر آین اشتاین، "تعبیر خواب" اثر فروید و واژه نامه " گریم" جزو آثار استاندارد جهانی بوده و نقطه عطفی درتحقیق وتفحص به حساب می آیند.

 

 

 

محققین آلمانی کارهای بزرگی انجام داده اند. بسیاری از دانشمندان نتایج تحقیقات خود را به زبان آلمانی منتشر کرده اند، حتی آنهایی که آلمانی، زبان مادری شان نبوده است. از اینرو اشراف به این زبان در تحصیل بسیاری از رشته ها سودمند خواهد بود.

 

 

 

زبان آلمانی در عرصه بحث های تخصصی مهم می باشد.

 

د رحالی که مکاتبات در حیطه علوم طبیعی تئوریک به زبان انگلیسی انجام می شود، د ربخش علوم طبیعی عملی ( همچون جنگلداری) استفاده از زبان تخصصی، یعنی آلمانی نیز اجتناب ناپذیر است.

 

تنها از این طریق ارتباط بین متخصصین و افراد معمولی برقرار می شود. در بعضی از رشته های علوم انسانی آلمانی به عنوان زبان علم کماکان حاکم است. هنوز در رشته های زبان شناسی کلاسیک، باستان شناسی، موسیقی و فلسفه ویا الهیات لوتری، زبان آلمانی نقشی جهانی را داراست.

 

 در طرحی جاری به منظور تجهیز بنیادی کتابخانه های دانشگاه ها در آمریکا، زبان آلمانی 21 % عناوین زبانشناسی کلاسیک را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

کسانی که توانایی خواندن ودرک زبان آلمانی را دارند، دنیای تحقیق در علوم کلاسیک و مدرن را پیش روی خود باز می بینند.

 

از این رو بیش از 40% از دانشمندان آمریکایی به دانشجویان خود توصیه می کنند که زبان آلمانی را بیاموزند. در لهستان و مجارستان این رقم به 70% می رسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 دی 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: